Tuesday, July 10, 2012

LIM GUAN ENG KETUA MENTERI SIAPA ?


Kenapa Guan Eng selaku Ketua Menteri Pulau Pinang bercakap seolah-olah dia sebagai Ketua Menteri untuk orang-orang Cina sahaja? Apakah nasib kami orang-orang Melayu, India dan lain-lain? Apakah kami ini bukan rakyat Pulau Pinang? Selaku Ketua Menteri sebuah kerajaan negeri, dia memang tidak sewajarnya menggoreskan perasaan mana-mana kaum biarpun sesuatu kaum itu hanya minoriti. Negeri tridak akan aman jika pemimpin negeri seperti Lim Guan Eng mengikut hati dan rasa bila bercakap di khalayak ramai. Guan Eng mahu ingat ada pepatah Melayu, "Jangan ikut rasa nanti binasa dan jangan ikut hati nanti mati". Apakah kami rakyat miskin di Pulau Pinang ini tidak berhak untuk bercakap pasal bangsa kami ditindas, tanah air kami yang dirampas, bahasa kami yang dicemar dan budaya serta agama kami yang dihina?

Guan Eng mesti ingat. Tahap kesabaran orang Melayu dan bangsa lain yang miskin ada batasya. Jika Guan Eng boleh bercakap pasal bangsanya kenapa tidak kepada kami yang miskin. Guan Eng mesti ingat, bangsanya yang maju hari ini juga kerana orang Melayu. Orang Melayu yang terlalu baik dan terlalu banyak bertolak ansur dengan agama Islam yang mencintai persaudaraan dan perdamaian maka Cina di Malaysia boleh hidup senang lenang dan kaya raya.

Orang Melayu ada tahap kesabaran. Bila Melayu mengamuk, keamanan sudah tidak ada lagi. Oleh itu jangan main dengan api takut api membakar diri. Guan Eng jangan ingat Melayu PAS sokong dan Melayu PKR sokong 100%. Melayu PAS dan PKR yang bingong dan bodoh sombong sahaja yang masih sokong DAP dan Guan Eng. Guan Eng boleh tersenyum kerana masih ada pemimpin PAS dan PKR yang boleh dicucuk hidungnya.

Tapi orang Melayu seperti Mat Sabu memang tak guna seduit. Bolehkah dia kata "Dia rela makan babi dengan DAP daripada makan ayam dengan UMNO". Kata-kata Mat Sabu ini dipetik melalui ceramah yang disampaikan oleh Sdr Zul Jelutong yang meninggalkan DAP setelah dia sendiri mendapati perjuangan DAP mahu menjadikan Malaysia sebuah republik dan agama Islam tidak lagi sebagai agama rasmi negara.

Wahai orang-orang Cina di Pulau Pinang dan juga di negeri-negeri lain. Lu mesti ingat 13 Mei 1969. Lu mesti tak mahu 13 Mei berulang lagi bagi kali kedua. Gua juga tidak mahu 13 Mei berlaku lagi bagi kali kedua. Lu mahu hidup aman sebab lu olang bukan olang susah. Sana sini lu ada kedai, sana sini lua ada bunglo, sana sini lu ada estate, sana sini lu ada kilang, ada lori, ada bas pelancung ada kedai runcit, ada restauran, ada lombong dan macam-macam lagi. Lu mesti tahu Melayu boleh kata tidak ada apa. Lu mesti tau, itu India juga tidak ada apa. Lu mesti tahu Melayu dan India bangsa yang tidak kaya seperti lu punya bangsa. Walaupun kita susah, kita miskin tapi kita olang tidak curi lu punya barang, kita tidak rompak lu punya harta, kedai, restauran dan lain-lain.

Kita bangsa Melayu, bangsa yang diajar menghormati hak orang lain. Bangsa yang mempunyai tahap toleransi yang sangat tinggi. Oleh sebab itu majoriti bangsa Cina boleh kaya di Tanah Melayu (Malaysia hari ini). Pemimpin Melayu tidak rasis seperti Guan Eng. Tun Mahathir tidak bercakap seperti Guan Eng bercakap di hadapan murid-murid sekolah Cina. Mana ada PM setakat ini bercakap secara terbuka seperti Guan Eng. Wahai Guan Eng...aku tidak rasis. Tapi bila Ketua Menteri seorang rasis, sombong dan bongkak maka aku mulai naik darah, merah dan amarah aku semakin tinggi. Jika aku pun boleh hilang sabar mungkin ribuan lagi Melayu lain akan rasa seperti aku rasa.

Aku bangsa Melayu yang sudah tidak ada apa lagi. Tiada rumah kos rendah yang dibina oleh Guan Eng. Gerai-gerai Melayu diroboh oleh Guan Eng. Tanah untuk tapak masjid dan sekolah dijual oleh Guan Eng. Akhbar Utusan Malaysia dilarang dilanggan oleh sekolah-sekolah Cina. Punya kurang ajar Guan Eng! Lu tahu ka, gaji semua guru-guru sekolah Cina siapa yang bayar? Lu tak bayar satu sen pun sebaliknya kerajaan persekutuan yang bayar. Mahu sedarlah sama. Jangan sedah mulut bercakap. Kata pepatah Melayu rosak pulut kerana santannya dan rosak manusia Guan Eng kerana mulutnya. Hidup Melayu! Hidup Islam! Hidup Raja!

No comments: