Sunday, July 8, 2012

Erdogan



Gelaran Erdogan diperkenalkan oleh blog anti-husam pada bulan April tahun lepas. Blog itu dipercayai dibina oleh orang dalaman PAS untuk membendung pengaruh Husam yang ditunjuk oleh Anwar untuk menguasai PAS.

Bermakna orang dalam PAS sudah mengetahui grand design Anwar dan Husam sejak tahun lepas dan satu langkah untuk membendung kemaraan dengan mendedahkan konspirasi mereka berdua di dalam blog itu.

Kerana nama Erdogan dipopularkan dalam blog anti-Husam, maknanya Husam adalah ketua kepada kumpulan Erdogan.

Soalnya kenapa nama Erdogan diberi jolokan kepada Husam, kenapa tidak gelaran ’profesional’?

Kumpulan PAS lebih tepat menggambarkan sikap dan perwatakan Husam and the gang sebagai Erdogan, merujuk kepada Recep Tayep Erdogan, Perdana Menteri Turki.

Kenapa nama Erdogan dipilih ?

Menurut Faisal Tehrani, dia ajak pembacanya berhati-hati dengan Tayep Erdogan, kerana katanya kulit nampak Islam, tetapi isi dalam adalah sekular. Erdogan akan mempopularkan dirinya ’jaguh’ Islam, tetapi sebenarnya dia bermain cinta dengan Israel.

Sebab itu Faisal Tehrani menulis Parti Keadilan adalah hamba Amerika. Sekali baca disangkakan Parti Keadilan Malaysia tetapi yang dimaksudkan oleh penulis itu adalah Parti Keadilan di Turki yang dipimpin oleh Recep Tayeep Erdogan.

Maksud penulis itu jelas, sama ada Parti Keadilan di Malaysia atau Parti Keadilan di Turki, kedua-dua adalah hamba Amerika.

Apatah lagi, Anwar Ibrahim pemimpin defacto Parti Keadilan Malaysia adalah penasihat dan sahabat baik kepada Recep Tayeep Erdogan, ketua Parti Keadilan Turki.

Atas premis itu, amat tepat, jika blog anti-Husam memilih istilah Erdogan kepada kumpulan Husam.

Anwar hantar Erdogan berkursus di Turki

Sebenarnya kepimpinan ulama PAS sudah mengesan grand design Anwar menguasai PAS sebelum PRU12. Tetapi perkara itu didiamkan kerana untuk melihat permainan seterusnya.

Ketika itu Anwar berada di Amerika dan sedang aktif berceramah bagi pihak Amerika Syarikat. Salah satu tempat yang sering menjadi kunjungan Anwar adalah Turki.

Sekitar bulan April 2006, Anwar telah mencatur satu gabungan pasukan parti, terdiri daripada PKR, PAS dan DAP ke Turki untuk mempelajari strategi kemenangan Parti Keadilan yang dipimpin oleh Recep Teyep Erdogan.

Wakil PAS yang hadir adalah Syed Azman Syed Ahmad Nawawi. Tian Chua dan Lee Bon Chye pula mewakili PKR dan Teresa Kok mewakili DAP. Manakala Stevan Gan pula mewakili media pro- pembangkang.

Program itu ditaja oleh World Movement for Democracy (WMD) dengan kerjasama National Endowment for Democracy (NED) diadakan di Istanbul Turki.

Recep Tayyip Erdogan, Anwar Ibrahim dan Kim Campbell (Secretary-General, Club of Madrid) memberi ucap utama dalam program bertema "Advancing Democracy: Justice, Pluralism, and Participation”

Selain itu peserta turut terlibat dalam bengkel yang disampaikan oleh Carl Gershman, (Presiden NED), John Sullivan, Center for International Private Enterprise US, dan Asher Arian, mewakili Israel Democracy Institute.

Rumusan yang mereka belajar dari model Parti Keadilan pimpinan Recep Tayyip Erdogan, untuk menang dalam pilihanraya modelnya mesti Parti Islam Liberal yang mengamalkan tolenransi antara Muslim dan Kristian (Pluralisme) dengan disokong kuat oleh oleh projek ”Demokrasi” Amerika.

Model Islam dan Pluralisme yang menjadi kebanggaan Barat di Turki adalah Hagia Sophia di Istanbul yang asalnya sebuah gereja telah diubah menjadi masjid semasa tentera Islam menawan Konstantinapel (Turki) pada tahun 1453. 

Seterusnya Khalifah Uthamaniyah menukar nama kepada Aya Sofia dan dijadikan tempat menunaikan solat Jumaat. Ciri-ciri Kristian di masjid itu dicat semula supaya tidak kelihatan.

Namun selepas runtuhnya Khalifah Uthmaniyah, maka bangkitnya tokoh sekular Mustafa Kamal Atatürk, masjid Aya Sofia telah ditutup dan dijadikan sebagai muzium dengan mengembalikan nama asal iaitu Hagia Sophia. Kamal Artaturk mengorek kembali cat-cat yang memunculkan semula lukisan-lukisan berwajah Kristian.



Model seperti itu di Malaysia adalah Parti Keadilan yang dipimpin oleh Anwar. Namun Parti Keadilan pimpinan Anwar tidak mendapat sokongan majoriti Melayu dan parti majoriti Melayu adalah UMNO dan PAS.

UMNO adalah musuh Anwar, tetapi PAS adalah rakan Anwar dalam PR. Jadi target utama untuk mendapat undi Melayu adalah melakukan grand design ke atas PAS yang kemudiannya muncul kumpulan Erdogan PAS.

Bermakna amat munasabah jika Anwar berpakat dengan Husam untuk melakukan reformasi dan transformasi dalam PAS khusus menjadikan PAS sebagai sayap Melayu Anwar selaras seperti Parti Keadilan di Turki.

Apakah perancangan Anwar dan Husam ini akan berjaya ? Sama-samalah kita saksikan perubahan drastik yang akan berlaku ke atas PAS selepas ini.

No comments: